Kicsit más vizekre evezünk, és a Know Your Lore rovatban Matthew Rossi rövid sorozatát olvashatjátok el, amely a különböző mágiákról és azok forrásairól szól.
A mai cikk eredeti verziója angol nyelven itt található.
Honnan ered a mágia?
Ez igazából egy elég összetett
kérdés, mivel a mágiának sok válfaját gyakorolják, mégis úgy
tekintjük, mint egészet. Ismerjük a druidák természet mágiáját
és a sámánok elementál mágiáját (bár ez két elkülönült
mágiafajta gyakran úgy tűnik, mintha kapcsolatban állna egymással
a háttérben), a boszorkánymesterek és a Lángoló Légió által
gyakorolt fel-mágiát és a varázslók tiszta mágiáját. Valamint
ott van a papok és paladinok által megidézett Szent Fény (Holy
Light), a néhány pap és boszorkánymester által gyakorolt
árnyék-mágia, és nem utolsósorban az a nyers nekromancia,
amelyet kifejezetten a Falka (Scourge), néhány Elhagyott (Forsaken)
és a halállovagok használnak. Ezek a különböző fajta mágiák
mind mágia, akkor is, ha különböző forrásokból származnak.
Csak Azerothon sokféle mágikus erőt
és erőközpontot vagy mágiaforrást találhatunk. Vannak, amelyek
egymásból erednek, míg mások különféle közbülső központokat
használnak fel. Egy dolog világos, számos útja van annak, hogy a
világ nagy része által használt mágiát kinyerhessük.
Mégis milyen forrásokból?
Az Örökkévalóság Kútja
Az Örökkévalóság Kútja
Az eredeti Örökkévalóság Kútja
(Well of Eternity) már előrevetítette az igen intelligens fajok
létét Azerothon. Amikor a Titánok megalkották a világot és
mindent, ami rajta létezett, egyetlen kontinenssé formáltak, a
Kutat az ősi földrész közepén helyezték el. Azonban a Kút több
volt szimpla vízforrásnál. A Kút a nyers arcane energia forrása
volt – a tiszta, romlatlan, birtokba nem vett mágiáé. A Kút
egyenesen a Nagy Sötét Túlvilágból (Great Dark Beyond) nyerte
erejét, ami azt jelentette, hogy mágikus energiája a kozmoszból
eredt és nem valami evilági forrásból. A Kúton keresztül ez az
erős hatású mágia behálózta egész Azerothot nyers és kaotikus
energiáival.
A Kút mágiája képes volt evolúciókat elindítani Azerothon. Ha önmagára lett volna hagyva, ez a mágia a mai napig az állandó változást hozná a világra. Az általunk silithidként ismert lények voltak az elsők, akik megérezték a Kút mágiáját, és valójában a Régi Isten C'Thun nem hozta létre az Aqir fajt, csak a Kút segítségével átalakította ezeket a lényeket a saját elképzelésének megfelelően. Hasonlóan, bár az éjelfek eredete a mai napig homályos, az közismert, hogy egy másik fajból erednek, amely felfedezte és kapcsolatba is lépett a Kút erejével. Volt idő, amikor az arcane művészetének legképzettebbjei Kalimdoron (amely akkoriban az egész világot magába foglalta) az éjelfek voltak, köszönhetően a Kúttal való szoros kapcsolatuknak. Megmerítkeztek mélységében és olyan szenvedéllyel kutatták titkait, amellyel Azeroth egyetlen másik faja sem tudta felvenni a versenyt.
Végül az Ősök Háborúja (War of the Ancients) elpusztította a Kutat. A Kút tiszta energiája jelzőfény volt az Örvénylő Űrben (Twisting Nether) élő olyan lényeknek, mint Sargerasnak, a bukott Titánnak, a Lángoló Légió urának. Bár tudjuk, hogy az arcane mágia beborítja a teljes univerzumot (hiszen nem minden világnak van Kútja, a draeneieket mégis megismerték ezt a fajta a mágiát), úgy tűnik, hogy az Örökkévalóság Kútja egyedülálló volt a kozmoszban. Az eredeti Kút helyét ma a hatalmas Viharörvény (Maelstrom) jelzi, amelyet jelenleg az Azeroth és a Mélység (Deepholm) közötti átjáróként funkcionál. Haragvihar Illidan ugyan létrehozta a Kút utódját, amely jelenleg a Hyjal Hegy tetején lévő hatalmas Világfa, a Nordrassil alatt található. Nordrassil azt a célt szolgálja, hogy bár el ne fotjsa, de csökkentse a Kút kisugárzását olyan szintre, hogy az elérhető arcane forrásként szolgáljon, de ne hívja fel rá a Lángoló Légió figyelmét.
A Smaragd Álom
Ellentétben az arcane energiával,
amely a Kúton keresztül Azeroth-ra áramlik, beborítva a világot
nyers arcane mágiájával, az Azeroth druidái által irányított
erőt sokkal nehezebb megérteni és kontrollálni. Bár Illidannak
borostyán színű szemei voltak, amelyek elvileg druida-képességeket
jósolnak, túl türelmetlen volt ahhoz, hogy a druidák művészetének
mestere legyen, azonban a valaha élt egyik legnagyobb varázsló
lett, aki közvetlenül az Örökkévalóság Kútjával tudott
kapcsolatba lépni. A Kút csakúgy lökte magából az energiát
mindazok számára, akik képesek voltak megérezni és irányítani
azt, mindenfajta filozófia és más akadály nélkül. A Kút
valóban csak egy szimpla mágia-forrás volt; csak oda kellett menni
hozzá és inni belőle.
A Cenarion Kör druida mágiáját ennél sokkal bonyolultabb és időigényesebb elsajátítani. Azoknak, akik ezt tanulják (legyenek éjelfek, taurenek, trollok vagy worgenek), spirituális segítőtársakat kell találniuk, vagy közvetlenül a természettel kell kapcsolatot kiépíteniük annak érdekében, hogy megtalálják azt a módszert, amellyel magából a Smaragd Álomból (Emerald Dream) nyerhetnek erőt. Az Álom lényege, hogy egy leképeződése annak a világnak, amilyen Azeroth volt a Hasadás (Sundering) előtt – és mintha semmilyen értelmes faj nem járt volna Azeroth felszínén –, és amelyet a Titánok hoztak létre a világgal egyidejűleg. Az olyan helyeknek, mint Aln Szakadékának (Rift of Aln), amely lehet, hogy a Viharörvény képmása, a léte az álomban jelentheti azt, hogy Azeroth néhány változását követte az Álom létrehozása óta. Ami biztos, hogy az Álomban sincs béke, hiszen nemrég egy gonosz erő, a Rémálom (Nightmare) támadta meg, amely valószínűleg az Azeroth belsejébe zárt Régi Istenekkel állt kapcsolatban.
A képzett druidák az Álomban ármaló
ősi erőt képesek felhasználni arra, hogy nagyszerű mágikus
tetteket hajtsanak végre Azerothon, a sebek begyógyításától
kezdve a hatalmas viharok idézéséig. Lehet, hogy az Álom ereje is
össze van kötve a Nagy Sötét Túlvilággal és az Örvénylő
Űrrel Aln Szakadékán keresztül, de megtartotta sajátos jellegét
és etikai korlátait.
A Napkút
A Napkút abban különbözik az elöbbi
két mágia-forrástól, hogy halandók hozták létre, bár magából
az Örökkévalóság Kútjából ered. Az Ősök Háborúját
követően azokat az éjelfeket, akik képtelenek voltak felhagyni az
arcane mágiával, a kaldoreiek száműzték társadalmukból.
Napjáró Dath'remar vezetése alatt a száműzött
Nemesenszületettek (quel'doreiek, „nemes születésű gyermekek”)
nemes elfekké váltak, és számüzetésük során az újonnan
alakult tengereken át a mai Lordaeron területére érkeztek.
Egy rövidke állomásozás után a
Tirisfali Tisztásokban, Quel'Thalas területére költöztek.
Meggyengülve az Örökkévalóság Kútjának elvesztésétől és a
mágikus energiáktól való függőségüktől, változásnak
indultak. Sápadtabbá, halványabbá, fizikailag törékenyebbé
váltak, ezért valamit tenni kellett, és Dath'remarnak volt válasza
népe szenvedésére.
Létrehozták a saját Kútjukat.
Illidan az eredeti Örökkévalóság Kútjából származó vízből
hozta létre a Nordrassil tövénél elrejtett új Kutat.
Dath'remarnak szintén volt a Kút mágikus vizéből és azt
ajánlotta társainak, hogy mivel elég távol voltak Malfuriontól
és a többi éjelftől, tegyék azt, amit Illidan, és hozzák létre
a saját Kútjukat új hazájukban. Így jött létre a Napkút
(Sunwell), és ugyanúgy szolgálta a nemes elfeket, ahogyan az
eredeti Kút szolgálta Nemesenszületett őseiket. Arcane mágiájukat
a Napkúton keresztül nyerték, és a mágia egész Észak-Lordaeront
behálózta, annyira, hogy idővel még az embereket is megtanították
a mágia használatára az Amani trollok elleni védelem érdekében.
A Napkút több ezer évig létezett ebben formájában, egészen addig, amíg Arthas Menethil be nem szennyezte azzal, hogy hatalmas mágikus erejét egy nekromantikus szertartáshoz fel nem használta, hogy feltámassza lidércként a megölt nekromantát, Kel'thuzadot. Így beszennyezve a Napkút inkább jelentett veszélyt az elfek számára, mint a remény forrását, ezért Napjáró Kael'thas kénytelen volt elpusztítani annak érdekében, hogy megakadályozza fertőzött energiájának tovább terjedését. Bár energiájának nagy részét egy vörös sárkány varázslata által egy Anveena Teague nevű lány formájába rejtették, a Kút maga élettelenné vált. A Napkút energiáitól Anveena valós személynek tűnt, és csak miután Kalecgos, a kék sárkány és társai felfedték az igazságot és legyőzték a korábbi nemes elfet, Dar'khan Drathirt, térhetett vissza a Napkút ereje Anveena formájában korábbi otthonába.
Kael'thasnak ugyanakkor más tervei
voltak. Az Illidannal együtt a Külső Földeken (Outland) töltött
idő alatt rájött, hogy többé nem hihet abban, hogy az egykori
éjelf bármilyen megoldást jelentene népe betegségére, ezért
egy új mestert választott, aki végtelen számú démont ígért
neki, akikből a vérelfek kiszívhatják az energiát. Quel'Thalasba
visszatérve magához vette az elfogott naarut, M'urut, elfoglalta
magát a Napkút Fennsíkot és hadműveleteinek bázisát a Főbírók
Teraszán építette ki, amely a Napkútra nézett. Elkezdte
felhasználni Anveenát és a Pokolviharból (Netherstorm) nyert
mágikus energiákat, hogy újraindítsa a Napjutat.
Ez alkalommal a Napkút hasonlóan
szolgálta volna Kael'thast, mint az eredeti Örökkévalóság Kútja
szolgálta Nemesenszületett őseit: egy portálként, amelyen át a
Lángoló Légió démonjai eláraszthatták volna Azerothot. Ahogy
Sargeras is teljes valójában kívánt az Azshara és az őt
szolgáló mágusok által létrehozott portálon át belépni erre a
világra, úgy akarta Kil'jaeden is használni a Napkutat. És
majdnem működött. Végül Anveena és M'uru is „meghaltak”
független lényekként, de mágikus esszenciájuk egybefonódott az
újjászületett Napkútban, egy teljesen újfajta energiájú kutat
létrehozva, olyat, amely magában egyesíti a Szent Fény és az
arcane energiáit. A naaru önfeláldozása és egy draenei keze adta
ezt az értékes ajándékot maguknak a vérelfeknek, akik annyi
sebet okoztak nekik és saját népüknek.
Legközelebb a különböző fajta mágiákat vizsgáljuk meg. Mi a különbség a nekromancia és a fel mágia között? Ha a varázslók és a sámánok is tudnak elementálokat idézni, akkor miért mondják, hogy különböző mágiát használnak? És hogyan illeszkedik mindebbe a Szent Fény?
Köszi, a drudiás rész miatt már összetettebben tekintek rájuk (:
VálaszTörlés